Jedan od većih strahova koji nas prati tijekom života je padanje. Ovo neugodno iskustvo na početku našeg životnog puta bilo nam je od velike pomoći – morali smo pasti stotinu puta kako bismo naučili hodati. Kasnije u djetinjstvu, padove vežemo uz ozlijeđena koljena i dlanove te bol. Ovi padovi događali su se u igri i nakon njih bismo se brzo ustali, otresli prašinu i krenuli dalje.  Ponekad bi potekla i pokoja suzica, ali brzo bismo prešli preko toga.

Međutim, s godinama sve teže podnosimo padanje. Najteže je u starijoj dobi. Kosti su krhkije i svaki pad može značiti ozbiljnu ozljedu, lom, a ponekad može biti i koban.

Zašto je ovo tako?

Naše kosti podupiru cijelo naše tijelo, a skupa s mišićima čine sustav za kretanje. Mišići obavijaju naše kosti, a kosti podupiru mišiće. Zajedno čine sustav koji je izložen velikim opterećenjima.  Međutim, upravo ovo opterećenje je ono što pomaže našem koštanom sustavu da budu zdrave i čvrst.

Dakle, opterećenje ima jako bitnu ulogu u brzini pregradnje kostiju, zbog toga je tjelesna aktivnost jako bitna kao način prevencije osteoporoze.

Što je zapravo osteoporoza?

Osteoporoza je progresivna bolest u kojoj se gustoća kostiju postepeno smanjuje. Na samom početku bolesti gotovo da i nema simptoma, tako da je zaista teško pretpostaviti da je započeo proces osteoporoze. Ova bolest češće pogađa žene nego muškarce. Napredovanjem bolesti pojačavaju se simptomi; bol postaje jača, nastaju deformiteti i u konačnici dolazi do prijeloma. S vremenom kosti postaju tako krhke da rizik od prijeloma postoji i pri obavljanju uobičajenih radnji, poput šetnje. Dakle, osoba koja ima poodmaklu osteoporozu u opasnosti je od prijeloma gotovo stalno, te mora biti jako oprezna.

Najopasnije situacija koja se može dogoditi je ako dođe do prijeloma bedrene kosti ili kralješka. Prijelom kralješka može nastati nakon neke lakše ozljede, ali i spontano – sam od sebe. Prijelom kuka najčešće se događa pri nespretnom padu. Ovo je najopasnije za osobe u poodmaklim godinama koje se nakon ovakvog prijeloma teško oporavljaju.

Može li se osteoporoza spriječiti

Najbolji način za borbu s osteoporozom je prevencija. Dakle, zdrava i raznolika prehrana bogata vitaminima i mineralima koji pozitivno utječu na zdravlje kostiju pomoći će u smanjenju rizika od osteoporoze. Vitamini i minerali na koje trebamo skrenuti pažnju su vitamin D, te minerali kalcij, magnezij i fosfor. Svi oni ključni su u nastajanju kostiju, ali i održavanju i zaštiti njihova zdravlja.

Uz zdravu prehranu jako bitan faktor je tjelovježba. Ovo se posebno odnosi na žene koje, zbog raznih razloga, kao što su obitelj, posao, obveze, zaboravljaju na sebe i svoje tijelo. Potrebno je naglasiti kako nije bitno vježbati radi izgleda, već radi zdravlja. Vježbanjem se jača mišićni sustav koji daje potporu kostima, ali se i potiče cirkulacija te cijelo tijelo dobiva više kisika i više hranjivih tvari zbog čega je zdravije i snažnije.

Ne treba ni naglašavati kako je potrebno prestati pušiti i izbjegavati alkohol.

Osoba koja sumnja u pojavu osteoporoze trebala bi otići na pregled kod liječnika koji će obaviti sve potrebne pretrage kako bi se utvrdilo je li došlo do osteoporoze.

Nakon što se naprave sve dijagnostičke pretrage, koje mogu uključivati i mjerenje gustoće kostiju, liječnik će propisati potrebnu terapiju. Između ostalog, može preporučiti i terapiju hormonima.

Sve navedeno trebalo bi nam pomoći da izbjegnemo osteoporozu ili je barem odgodimo za nekoliko godina. U svakom slučaju, zdrave prehrambene navike i redovito vježbanje imat će pozitivan utjecaj na cijelo tijelo, a ne samo na kosti tako da je svakako dobro razmisliti o promijeni načina života.

Za kraj je potrebno podsjetiti na važnost redovnih kontrolnih i sistematskih pregleda kod liječnika, koje bi trebalo obaviti barem jednom godišnje kako bismo pratili svoje zdravlje.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *