Početak siječnja je vrijeme kad Hrvati tradicionalno odlaze na skijanje. Svake godine imamo priliku gledati kolone automobila skijaša koji su se uputili prema brojnim skijalištima da bi uživali u snijegu i zimskim radostima. Ipak, potrebno je biti oprezan kako se godišnji odmor i tjedan zabave ne bi pretvorili u tjedan loših uspomena. Naime, mnogi skijaši rekreativci ovom sportu pristupaju olako i neozbiljno te se često događaju ozljede na skijanju.

Oprezno s kuhanim vinom

Svima nam je poznato kako skijališta, osim bogate ponude staza, nude i razne druge ponude kao što su topli napitci i alkohol kojemu velik broj ljudi ne može odoljeti. Mnogi se misle kako su na odmoru pa se mogu opustiti. Nerijetko se, međutim, događa da se malo previše opuste, nakon čega nikako ne bi trebali stati na skije. Staze su pune drugih skijaša, među kojima ima i djece i početnika koji još ne znaju dobro kontrolirati svoje skije, i nikako nije dobro voziti pod utjecajem alkohola jer može doći brojnih opasnih situacija – od sudara s drugim skijašima do padova. 

Nepripremljeni skijaši u opasnosti

Uz pripite skijaše, mogućnost ozljede na skijanju i pada imaju i skijaši koji nisu u dobroj tjelesnoj formi. Velik broj onih koji odlaze na skijanje su rekreativci koji žele uživati u malo drugačijem ambijentu i odmaknuti se od svakodnevice. Mnogi i nisu pretjerano aktivni tijekom godine već su uredske fotelje zamijenili skijaškom stazom. Na ovaj način doslovno „šokiraju“ tijelo koje od stanja uspavanosti dolazi u stanje pretjerane fizičke aktivnosti i onda su moguće upale, istegnuća, ali i teže ozljede poput lomova. Uvijek je dobro imati na umu kako je skijanje jako naporan i zahtjevan sport koji zahtjeva dobru fizičku pripremu.  

Nove tehnologije dovele su do naprednog dizajna skija, vezova i pancerica zbog čega se smanjio broj ozljeda na potkoljenici. Ipak, liječnici bilježe povećanje ozljeda koljena i ramena.

Kako se pripremiti za skijanje?

Najbolja prevencija ozljeda na skijalištu je dobra tjelesna forma. Dakle, za zdravo tijelo, ali i duh, bilo bi idealno vježbati tijekom cijele godine. Ne treba ovdje biti riječ o nekim fizički zahtjevnim treninzima već je dovoljna i lagana rekreativna vježba koja će naše mišiće držati aktivne u kontinuitetu. Ipak, pred odlazak na skijanje bilo bi dobro poraditi na formi te ojačati mišiće koji će tijekom skijaškog tjedna biti najaktivniji – mišiće nogu i trupa.

Dakle, nekoliko tjedana prije odlaska na skijanje dobro je „pojačati“ vježbe za noge koje uključuju razne čučnjeve: obični čučnjevi, čučnjevi sa skokom, iskoraci… Tijekom skijanja smo cijelo vrijeme u svojevrsnom polučučnju te je stoga nužno da ojačamo bedrene mišiće, gluteuse, ali i potkoljenice. Inače, ćemo već nakon prvoga dana završiti s velikom upalom mišića, što bi nam moglo pokvariti ostale dane skijanja. Isto tako, potrebno je ojačati trup – trbušne i leđne mišiće koji nam daju stabilnosti i snagu, a to je najbolje postići vježbama izdržaja – plankom ili popularnim trbušnjacima.

U pripremu za skijanje dobro je uključiti i trčanje jer skijanje iziskuje jako dobru kondiciju bez koje ćemo se uspuhati već nakon prvog spuštanja po stazi.

Najčešće ozljede na skijanju su:

  • Koljeno
    Koljena su zglobovi koji najčešće stradavaju tijekom skijanja. Naime, koljena su najviše opterećena, posebno pri padovima, ali i kod nepravilnog stava na skijama. Zbog toga najčešće stradavaju medijalni kolateralni ligamenti i prednji križni ligamenti.
  • Palac
    Pri padovima vrlo često stradava i zglob palca u spoju sa šakom. Naime, kad skijaš padne pokušava se dočekati na ruku u kojoj drži štap te se, pri padu štap utisne u šaku i palac.
  • Rame
    Ovo je još jedan od često ozlijeđenih zglobova. Do ozljeda dolazi u padovima ili pri sudaru s drugim skijašima na stazi. Najčešće je riječ o iščašenju ramena, lomu ključne kosti ili lomu nadlaktične kosti.
  • Gležanj
    Iako skijaši nose tvrde čizme – pancerice, moguće su ozljede gležnja. Ovo se najčešće događa prilikom skijanja kad skijaš “zakači vrata“ ili kada mu se na putu nađu razne nepravilnosti na snijegu.
  • Leđa
    Ako nepripremljeni krenemo na skijanje moguće je osjetiti i bolove u donjem dijelu leđa. Ovo je reakcija na opterećena koljena, te je stoga ključno ojačati i noge, ali i trup.

Ako se ipak dogode određene ozljede na skijanju, najbolje je otići do specijalista koji će utvrditi točan opseg ozljede i predložiti najbolji način liječenja – bilo da je potrebna samo fizioterapija ili neki ozbiljniji zahvati.

Dakle, ako ćete ove godine ići na skijanje imajte na umu da se dobro pripremite na taj tjedan. Potrebno je naglasiti kako na održavanju forme treba raditi tijekom cijele godine kako bismo imali zdravo tijelo bez ikakvih bolova.

Izvori:

www.svkatarina.hr/blog/skijaska-sezona-je-pocela-kako-izbjegnuti-ozljede/18

www.redbull.com/hr-hr/vjezbe-za-bolju-skijasku-sezonu

www.building-body.com/pocnite-pripremati-tijelo-sezonu-skijanja/

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.