Mnogi ne mogu zamisliti prvu jutarnju kavu bez cigarete. Miris tople i vruće kave prožima se tako u mnogim domovima s neugodnim mirisom nikotinskog dima koji se uvlači po svuda – u pluća pušača, ali i članova njegove obitelji, kao i u pokućstvo, zidove, zavjese… S vremenom, zidovi i zavjete požute od tog dima, a zamislite što se tek događa u plućima.

Svjetska zdravstvena organizacija istaknula je kako je upravo duhan odgovoran za smrt više od 8 milijuna ljudi godišnje! Pušenje izaziva ovisnost, oštećuje gotovo sve organe i povećava rizik od brojnih bolesti. Duhan je drugi vodeći uzrok bolesti srca i krvnih žila, nakon visokog krvnog tlaka, a rizik za koronarnu bolest srca je 25% veći u žena koje puše, nego u muškaraca pušača. Osim toga, pušenje nije štetno samo za pušače već i za njegove bližnje. Naime, nepušači izloženi duhanskom dimu imaju 25-30% povećani rizik od razvoja srčano-žilnih bolesti.

U Hrvatskoj je skoro svaka treća odrasla osoba pušač tako da pušenje predstavlja velik javno zdravstveni problem, a  prema procjenama, godišnje umre skoro 9.000 ljudi od bolesti vezanih uz pušenje.

Pušenje uzrokuje veliku štetu srca i pluća

Dokazano je kako je pušenje jedan od glavnih uzročnika bolesti krvožilnog sustava kao i moždanog udara. Osim toga, povećava i rizik od nastajanja raka pluća. Duhanski dim ima preko 7.000 kemijskih sastojaka koji su štetni za naš organizam.

Najštetniji kemijski sastojci koji se nalaze u cigaretama su:

  1. Nikotin – stvara ovisnost, dovodi do stiskanja malih krvnih žila i povišenja krvnog tlaka
  2. Katran – dovodi do upalnih promjena i oštećenja na unutarnjim stijenkama krvnih žila, povećava vjerojatnost zgrušavanja krvi i razvoja ateroskleroze
  3. Ugljični monoksid – pospješuje stvaranje ugrušaka u krvotoku, smanjuje opskrbu organizma kisikom

Zašto prestati pušiti?

Nije potrebno naglašavati kako je najbolje rješenje prestati pušiti. Naime, i nekoliko cigareta tjedno ili mjesečno ima negativan učinak na naše zdravlje. Liječnici ističu kako ni „vikend pušači“ nisu sigurni od lošeg utjecaja nikotina. Srećom, prestankom pušenja tijelo se može oporaviti i zato je najbolje prestati čim prije kako bi tijelo započelo proces oporavka. Već 12 sati nakon zadnje cigarete razina ugljičnog monoksida dolazi u granice normalnih vrijednosti. Prvog dana bez cigarete smanjuje se rizik od moždanog udara, a povećava se protok krvi u svim organima.

Nakon dva dana vraća se okus, tako da će ona kava s početka teksta biti još boljeg okusa i neće biti u dimu cigarete, a trećeg dana počinje oporavak pluća. Prvi tjedan je zaista ključan jer oni koji ga uspješno prođu imaju velike šanse da će uspješno prestati pušiti.

Mnogi koji prestanu pušiti, nekoliko dana nakon prestanka počnu kašljati, ali to je za očekivati jer tijelo izbacuje katran i ostale nečistoće koje su se nataložile na plućima. Ovaj kašalj prestaje ili se smanjuje nakon otprilike pola godine, koliko je potrebno da se pluća „očiste“.

Već nakon par tjedana poboljšava se cirkulacija, a nakon godinu dana nepušenja smanjuje se rizik od srčanog udara.

Kako prestati pušiti?

Mnogi pušači svjesni su negativnih posljedica pušenja i mnogi su pokušali prestati pušiti, ali bezuspješno. Naime, pušenje, odnosno nikotin, izaziva fizičku, ali i psihičku ovisnost. Fizička ovisnost o nikotinu prolazi nakon tri tjedna do mjesec dana, ali veći je problem činjenica da mnogi vežu paljenje cigarete uz neke male rituale ili čak kao svojevrsnu nagradu nakon odrađenog posla.

Upravo su ove navike i usvojeni obrasci ponašanja razlog zbog kojega mnogi pušači muku muče s prestankom pušenja pa ne mogu zamisliti prvu jutarnju kavu bez cigarete, ne znaju kuda bi s rukama kad izađu vani u klub, ne mogu zamisliti završetak napornog dana ili kraj finog objeda bez da zapale cigaretu. Ipak, ovi obrasci ponašanja, kao i svi ostali, mogu se promijeniti. Samo je potrebno odlučiti.

Potrebno je donijeti odluku o prestanku pušenja, ugasiti zadnju cigaretu i reći „dosta“.

Brojni su koraci za uspješan prestanak pušenja

  1. Kao što smo već rekli, za početak je potrebna čvrsta odluka –  Odaberite jednu od prednosti nepušenja koja će poboljšati kvalitetu vašeg života i svaki se dan podsjećajte na to. Bilo da je riječ o želji za boljim zdravljem sebe ili cijele obitelji, o financijskoj koristi ili nečem trećem, bitno je da odaberete dovoljno snažan razlog za prestanak.
  2. Dobro je pripremiti se psihički i fizički na prestanak pušenja. Morate biti svjesni kako će Vas na početku nuditi cigaretom, te morate biti spremni odbiti. Na početku pokušajte izbjegavati mjesta na kojima bi mogli doći u iskušenje i potražite potporu u obitelji i prijateljima. Što se tiče fizičke pripreme, većina ljudi prestankom pušenja dobiju nekoliko kilograma. Međutim, ovo se može izbjeći tako da umjesto za grickalicama posegnete za čašom vode ili odete u šetnju. Naime, zdrava hrana i tjelovježba pomoći će Vam pri prestanku pušenja.
  3. Razmišljajte o nagradama i tako se motivirajte. Novac koji ste prije trošili na cigarete, stavljajte na stranu i od njega si kupite nešto. Poklonite si putovanje, neki tretman, fini komad odjeće, izlazak u restoran. Tek kad te novce, koje ste prije trošili na cigarete, vidite na jednom mjestu, shvatit ćete koliko ste novaca bacili u dim (doslovno).

Za uspješan prestanak pušenja možete se obratiti i liječniku koji će vas savjetovati o najboljim i najuspješnijim metodama pušenja. Osim toga, dobro je posjetiti ili napraviti kontrolu kod specijalista pulmologa koji će procijeniti stanje Vaših pluća te voditi brigu o zdravlju.

Izvori:

www.svkatarina.hr/blog/pravodobno-dijagnosticirajte-astmu-i-disite-punim-plucima/114

www.hzjz.hr/sluzba-epidemiologija-prevencija-nezaraznih-bolesti/pusenje-je-vodeci-cimbenik-rizika-za-zdravlje/

www.zzjzdnz.hr/zdravlje/pusenje-i-zdravlje/180

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.